Vasario 24 d. pabudau nuo didžiulių sprogimų, ir tai buvo ne fejerverkai (ir ne dar viena Naujųjų metų šventė), o bombos iš Rusijos. Įšokau į paieškos sistemą, kelias naujienų platformas ir “Amazon”, bandydamas rasti, kaip įsigyti baterijų, kraunamų saulės energija ir kitų atsarginių prietaisų kritinės padėties rezervui. Radau keletą Raudonojo Kryžiaus siūlomų įrenginių, kurie gali gaminti elektros energiją sukant atsikišusią rankeną bei turi „Avarinį orų radiją“, išorinę bateriją, įkraunamą saulės energija – viskas apgalvota. Internetas labai greitai dingo, o Elono Musko „Starlink“ palydovinės wi-fi stotys dar nebuvo atvykusios.                                                                                                                                          

Kai bėgau į bombų slėptuvę, man į šlaunį pataikė kulka. Laimei, ji įstrigo mano iPhone ir liko tik rausvai mėlyna mėlynė. Nuo tada ir turiu iPhone telefono repliką, pagamintą iš žalio stiklo (sukurtą menininkės Dianos  Nakrevič).
Kai kišenėje pajuntu stiklo vėsų paviršių ir svorį – nusiraminu.
Tačiau sąmonė vis vien aptemsta.
Įdarbinčiau bakterijas ir aronijų sultis ar kitos rūšies augalus, kad pagamintų nors šiek tiek šviesos ir vėl iš naujo pradėčiau gyventi.

Tokią įžangą išspausdino kuratoriaus Vytauto Michelkevičiaus kompiuteris, kol dar nebuvo mirusi baterija, pakeliui tarp Vilniaus ir Linco.

Rugsėjo antrą savaitę Austrijos miestas Lincas tampa medijų meno sostine, sutraukiančia daugiau kaip 100,000 menininkų ir dalyvių į milžinišką visų įmanomų medijų festivalį Ars Electronica. Šiemet festivalis pirmą kartą pakvietė Vilniaus dailės akademijos Fotografijos, animacijos ir medijų meno (VDA FAMM) katedrą sukuruoti jaunų Lietuvos menininkų parodą ir sureaguoti į aktualią temą „Planet B“. Programą su paroda „Campus“ erdvėse ir mobilia medijų laboratorija paruošė renginio komisaras ir kuratorius Vytautas Michelkevičius ir ko-kuratorė Gailė Cijūnaitytė, bendradarbiaudami su jaunaisiais menininkais. Juose dalyvauja daugiau kaip 20 studentų, doktorantų ir absolventų iš Lietuvos ir Ukrainos.

Lietuvių parodos pavadinimas skamba kaip mini-manifestas “When the Wind Blows from Everywhere, We Make Art and (Sur)render Reality” („Kai vėjai pučia iš visur, mes vis tiek darome meną ir (per)kuriame realybę”), o jos pagrindinė idėja yra pristatyti jaunų menininkų reakcijas į pasikeitusią geopolitinę situaciją ir bandymus (per)kurti realybę meno formomis.

Šiuometinė viso festivalio tema yra „Planet B“, o programoje tokie menininkai ir projektai kaip Laurie Anderson (US), Avatar Robot Café, Bi0film.net: Resist like bacteria”. Visoje „Campus“ parodoje, vyksiančioje Linco meno ir dizaino universitete rugsėjo 7-11 dienomis, dalyvauja studentai ir absolventai iš 29 meno akademijų ir universitetų iš viso pasaulio nuo Čilės ir Londono iki Weimaro ir Japonijos. Čia savo parodą eksponuojantys lietuvių menininkai klausia, kaip išgyventi staiga pabudus alternatyvioje planetoje? Kaip „pasidaryti patiems“ (DIY) įrenginius, kurie padėtų komunikuoti ir veikti netikėtai atsidūrus įtemptoje išlikimo situacijoje. Ir, žinoma, kaip kurti meną, o ne karą, kad apsaugotume gyvybes bei protus. Jaunieji menininkai kvies žiūrovus mąstyti ir kartu su jais konstruoti scenarijus bei įrankius atsarginiam pasauliui bei žmonijai.

Parodoje pristatomi 17 kūrinių: instaliacijos, virtuali realybė, judančio vaizdo kūriniai ir net specialiai Jan Georg Glöckner sukurtas kvapas kodiniu pavadinimu CN V CN V₁ CN V₂. Daugiau apie lietuvių parodą ir kūrinius https://ars.electronica.art/planetb/en/when-the-wind-blows/

Be to, festivalyje veiks mobili jaunų Vilniaus menininkų medijų laboratorija, kurioje menininkai bendraus su festivalio dalyviais ir supažindins su savo sukurtomis išgyvenimo ir kūrybos strategijomis nestabiliais laikais. Ši laboratorija vėliau pristatys testavimo ir kūrybos rezultatus viešose Vilniaus miesto ir SODAS 2123 erdvėse. Tai bus įžanginiai 2024 metais antrąkart vyksiančio festivalio www.ūmėdė.lt renginiai. Daugiau apie laboratoriją čia https://ars.electronica.art/planetb/en/wind-from-the-east/

Ars Electronica yra pasaulyje didžiausias ir seniausias (nuo 1979 m.) medijų menui skirtas festivalis, vykstantis trečiame pagal dydį Austrijos mieste Lince. Nuo tų metų jis nuolat ieško sąveikų tarp meno, technologijų ir visuomenės. Paskutinį kartą gyvai vykęs festivalis 2019 metais sutraukė 110.000 lankytojų. Jo prestižas ir reikšmė medijų meno srityje prilygsta Venecijos meno bienalei ir Documentai šiuolaikinio meno kontekste. Iki šiol šiame festivalyje dalyvavo nedaug lietuvių: Mindaugas Gapševičius, Julijonas Urbonas (gavo Prix Ars Electronica 2010) ir keletas kitų. Pastaruosius du metus festivalis daugiausiai vyko internete ir hibridiniu būdu. VDA FAMM katedra 2020 metų festivalio versijoje buvo pristačiusi hibridinę renginių programa „Vilniaus sodas“. Daugiau apie parodą čia https://ars.electronica.art/keplersgardens/en/groves/

Partneriai ir rėmėjai: Vilniaus dailės akademija, Erasmus+, Institutio Media, MENE, Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos kultūros taryba, Alt Lab ir Mindaugas Gapševičius, LTMKS, SODAS 2123, festivalis ūmėdė.

Organizatorius: VDA FAMM katedra

Dalyvaujantys menininkai: Ignas Pavliukevičius, Jan Georg Glöckner, Tata Frenkel, Gailė Cijūnaitytė, Natalija Lokcikaitė, Julija Kuprijaškinaitė, Jokūbas Vaicekauskas, Margarita Valionytė, Yuliia Yeromina, Diana Nakrevič, Evelina Bernatonytė, Ainė Petkūnaitė, Vilija Simutytė, Eva Rodz, Martyna Kairaitytė, Žilvinas Baranauskas, Dagnė Petkevičiūtė, Dominykas Andriuškevičius, Kotryna Maraugytė, Miglė Markulytė, Violeta Tvorogal, Pijus Chraptavičius, Gabija Grigalaitytė, Vytautas Michelkevičius.

Leave a Reply

Your email address will not be published.